Identity en Access Management

Identity en Access Management (IAM of IdM) is een overkoepelende term voor processen binnen een organisatie die zich richten op het administreren en beheren van gebruikers en resources in het netwerk inclusief de toegangscontrole van de gebruikers op applicaties en systemen.

Identity en Access Management omvat de functionaliteit om de identiteit en zijn user life cycle van een gebruiker in het netwerk te beheren. Het gaat hierbij primair om de authenticatie van de gebruiker in het netwerk en de toegangsrechten die deze gebruiker heeft in het netwerk, de zogenoemde autorisatie

De authenticatie en autorisatie van een gebruiker in het netwerk is dus de kern van Identity and Access Management.

Langzamerhand wordt de term Identity en Access Management vervangen door Identity Governance & Administration (IGA). Deze term hanteert Gartner als nieuwe term voor IAM oplossingen die zowel Identity en Access Governance bieden maar ook User Administration en Provisioning voor het beheer van de identity en access life cycle over meerdere systemen.

IAM is niet het meest sexy werk binnen een organisatie en is vaak ook complex. Meestal vanwege het ontbreken van (up-to-date) autorisatiematrices, veel legacy systemen en niet altijd even doorgrondelijke richtlijnen. Het brede kennisgebied dat een IAM consultant nodig heeft om deze materie goed te kunnen doorgronden betekent ook dat deze IAM specialisten moeilijk te vinden zijn.

Gelukkig hebben wij in ons netwerk diverse IAM specialisten die u kunnen helpen met de IAM gerelateerde vraagstukken. Zowel op proces, baseline compliancy, operationeel en tooling gebied.